«فورد در برابر فراری» در شبکه نمایش روایت یک جدایی «در انتهای شب» پخش مسابقه «قهرمان» از تلویزیون پایان نگارش فیلم نامه سریال «محله چینی‌ها» دیوید فینچر «زندگی و زندگی» در راه روسیه حسن پورشیرازی بهترین بازیگر جشنواره ترانسیلوانیا شد حکایت ۳ عابر و جهان بینی برعکس پیرمرد نابینا درباره قدرت الله ایزدی، کمدین اصفهانی که عشق امام رضا(ع) زندگی‌اش را دگرگون کرد مینی‌بوس تبلیغاتی نگاهی به نمایشگاه «وضوح ناقص» در نگارخانه آسمان مشهد | آدم‌هایی که خودشان را به یک شیشه نازک مات نزدیک می‌کنند معرفی اعضای هیئت داوری بخش عکس جشنواره «مهروشید» + اعلام اسامی راه‌یافتگان روکشی مهوع با رنگ‌های شاد! | درباره «سال گربه» فیلم جدید مصطفی تقی زاده جزئیات فروش سینما‌های خراسان رضوی در خرداد ماه ۱۴۰۳+اینفوگرافی مادری که خودش ناف را قیچی می‌زند نقد و بررسی کتاب «زبان اینترنتی فارسی» معرفی نامزد‌های ایرانی جایزه آلما مقایسه دیدگاه نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری درباره فرهنگ و ادبیات حادثه وحشتناک برای «حمیدرضا ترکاشوند» خوانند‌بازیگر «کوچه عاشقی» روی صحنه
سرخط خبرها

اشاعه فرهنگ رضوی با گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری | گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره هنر‌های نمایشی رضوی

  • کد خبر: ۲۲۹۱۸۹
  • ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۰
اشاعه فرهنگ رضوی با گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری | گزارشی از مراسم اختتامیه جشنواره هنر‌های نمایشی رضوی
هم‌زمان با شب میلاد امام‌رضا(ع)، مراسم اختتامیه جشنواره هنر‌های نمایشی رضوی بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام‌رضا‌(ع) برگزار شد.

به گزارش شهرآرانیوز، هم‌زمان با شب میلاد امام‌رضا‌(ع)، مراسم اختتامیه جشنواره هنرهای نمایشی رضوی بیست‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام‌رضا‌(ع) شامگاه یکشنبه (۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳)، با حضور فرهاد قائمیان (مدیر جشنواره‌های رضوی)، اتابک نادری (دبیر جشنواره تئاتر رضوی)، حمید نیلی (مدیرکل هنر‌های نمایشی) و بازیگرانی همچون ایرج راد، سیدجواد هاشمی، امیرعباس مشهدی، سیاوش طهمورث، کاظم نظری، علی‌محمد رادمنش در مشهد برگزار شد.

فراخوان هفدهمین جشنواره ملی تئاتر رضوی به دبیری اتابک نادری، از سری برنامه‌های بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی امام رضا (ع)، با محوریت اجرای عمومی آثار نمایشی در دهه کرامت ۱۴۰۳ منتشر شد.

فراخوان این دوره جشنواره با هدف اشاعه فرهنگ منور رضوی در سطح جامعه از طریق گسترش فعالیت‌های فرهنگی و هنری، استفاده از ظرفیت موثر تئاتر در راستای توسعه معارف دینی و رضوی برای عموم مخاطبان و حمایت از هنرمندان عرصه تئاتر دینی کشور منتشر شده است.

در پایان این مراسم، از منتخبین هر بخش با اهدای لوح تقدیر و تندیس ارادت تجلیل شد.

فضای صمیمی جشنواره هنرهای نمایشی رضوی

مدیر بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی‌هنری امام‌رضا(ع) در آغاز مراسم، حضور دبیران جشنواره هنرهای نمایشی را باعث ایجاد فضای دلنشین و صمیمی و رسیدن رویداد به این مرحله دانست.

فرهاد قائمیان افزود: بنده و همه همکارانم در بیست‌و‌یکمین دوره جشنواره فرهنگی هنری امام رضا(ع)، با کمک اندیشمندان در شوراهای سیاست‌گذاری و دبیران مجرب تمام تلاشمان را انجام دادیم تا در سایه نام پربرکت امام هشتم(ع) آثار فاخر و ارزشمند هنرمندان دغدغه‌مند این سرزمین را در بخش‌های مختلف پیش روی ارادتمندان و دوستداران امام رضا (ع) قرار دهیم.

قائمیان اظهار کرد: خوشحالم که این فضا ایجاد شده تا جشنواره به جایی برسد که امشب شاهد آیین اختتامیه در کنار شما هنرمندان باشیم؛ رویکرد این جشنواره تلاش هنرمندان را در عرصه ترویج فرهنگ رضوی نشان می‌دهد. امیدواریم در این دوره هم شاهد هنرنمایی شما هنرمندان در عرصه نمایشی باشیم. 

اهمیت معارف رضوی در جشنواره

دبیر بخش تئاتر خیابانی جشنواره هنرهای نمایشی رضوی، با اشاره به اهمیت معارف دینی رضوی در فراخوان جشنواره تئاتر رضوی و توجه به ابعاد شخصیتی امام رضا (ع) گفت: سومین جشنواره تئاتر خیابانی رضوی با ۱۶۹ طرح و ایده کار خود را شروع کرد. در نهایت، ۴۰ طرح و ایده به دبیرخانه معرفی شد که از این تعداد ۳۶ نمایش فیلم خود را در تلویزیون‌تئاتر ایران بارگزاری کرده و ازاین میان با داوری آثار مورد بررسی قرار گرفت و ۱۲ نمایش به طور قطعی اعلام شد. با توجه به رأی و نظر داوران، ۶ نمایش به مسئولین جشنواره معرفی و جمع آثار به ۱۸ اثر رسید.

علی‌محمد رادمنش اظهار داشت: استقبال مخاطبان از کار‌ها در شهر‌های مختلف خیلی خوب بوده و ارتباط گسترده این نمایش‌ها با مردم هم فوق‌العاده است. من از مسئولان جشنواره درخواست دارم که دو اثر خیابانی از بین برگزیدگان به جشنواره فجر معرفی شود و چهار اثر نمایشی ترکیبی از تئاتر دفاع مقدس و تئاتر رضوی هم می‌توانند تحت این عنوان با جشنواره‌های مربوطه تعامل داشته باشند.

تعدادی آثار هم قابلیت حمایت و اجرا در مجالس عمومی کشور را دارند و دو نمایش هم قابلیت این را دارند که با جشنواره‌های کودک و نوجوان و عروسکی تعامل داشته باشند. ضعف محتوا هم نکته‌ای است که نیازمند این است که بنیاد امام رضا (ع) با مرکز هنر‌های نمایشی برای تولید تئاتر‌های دینی و رضوی به طور کامل کارگاه‌های ویژه‌ای ایجاد کند که چگونه می‌شود یک اثر دینی را به یک اثر هنری تبدیل کرد.

رادمنش توضیح داد: یک اثر نمایشی در این جشنواره قابلیت بین‌المللی‌شدن دارد و آن را می‌توان به کشور‌های مختلف با تغییراتی با کمک کارشناسان ارسال کرد. نکته پایانی برای مدیران هنر‌های نمایشی این است که واژه تئاتر خیابانی زیبنده تئاتر ایران نیست؛ باید با تعامل با دانشگاهیان و مدیران و باتجربه‌ها این واژه تغییر یابد. دوم تئاتر میدانی و محیطی ایران به خصوص تعزیه و نمایش‌های میدانی دینی ایران به طور خاص در دنیا به لحاظ تماشاگر و شیوه‌های اجرایی بسیار نوین و پیشرو هستند از جمله آثاری که رسانه اوج به عنوان سینمایش تولید کرده است و این را نباید کوچک ببینیم.

تاکید بر باورهای دینی رمز توسعه تئاتر

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: رمز توسعه تئاتر تاکید بر باور‌های دینی است در گذر از نگاه‌های کلیشه‌ای نهفته است. باید پیشتر بدان توجه می‌کردیم درهمین راستا جشنواره تئاتر رضوی رویدادی مبارک است که در طی این سال‌ها تبدیل به محفلی برای گردهمایی هنرمندان عرصه دین و فرهنگ شده است.

حمید نیلی ادامه داد: بنابراین از شورای سیاست‌گذاری و مدیریت بنیاد امام رضا (ع) در برگزاری این جشنواره تقدیر می‌کنم و همچنین سپاسگزار همه هنرمندان تئاتر خواهم بود که نزدیک به ۵۰۰ اجرای غیر‌رقابتی در عرصه تئاتر رضوی بوی امام‌رضا (ع) را پخش کنند. امیدوارم چراغ این جشنواره پرفروغ‌تر شود.

استقبال از آثار جشنواره هنرهای نمایشی رضوی

دبیر هفدهمین جشنواره تئاتر رضوی نیز در ادامه عنوان کرد: .ما دراین دوره جشنواره رقابت را برداشتیم و هر اثر در شهر خود تولید و کارها بین ده تا پانزده شب اجرای عموم داشت و حتی خیلی کارها با استقبال مواجه شد و این اتفاق مبارکی است من نمی‌خواهم آمار و ارقام ارائه دهم اما می خواهم بگویم که تلویزیون تئاتر ایران یک پل ارتباطی بین هنرمندان تئاتر ایران و دنیا است، چرا که کارهای مختلف استان ها را این پلتفرم به دنیا نشان می دهد.

اتابک نادری با بیان اینکه تولیدمحوربودن برای این دوره جشنواره اتفاق خیلی مبارکی بود، گفت: مرکز سیمرغ صدا و سیمای ایران دو اثر صحنه ای و دو اثر تئاتر کودک را برای ضبط و پخش از تلویزیون رسانه ملی انتخاب خواهد کرد و این باعث افتخار ماست.

نادری با اشاره به اینکه ذات هنر مبرا از نگاه رقابتی است مخصوصا تئاتر رضوی که مردمی است، گفت: همه هنرمندانی که دراین مراسم هستند همه درجه یک بوده و افتخاری است که به این مرحله رسیدند تا تندیس ارادت را دریافت کنند.

اگر تماشاگر نباشد، هنرمند هم ارزشی ندارد

سیاوش طهمورث بازیگر پیشکسوت کشور در این مراسم به پاس تولید آثار نمایشی در حوزه فرهنگ رضوی مورد تقدیر قرار گرفت و بیان کرد: اگر تماشاگر نباشد، هنرمند هم ارزشی ندارد هنر زمانی شکل می گیرد که تماشاگری باشد. ما باید با خودمان صادق باشیم و امیدوارم این صداقت در من هم وجود داشته باشد.

فراموشی فرهنگ، هنر و سنت ایرانی

ایرج راد بازیگر پیشکسوت نیز با تقدیر از مسئولان که از سیاوش طهمورث تجلیل کردند ، گفت: ما متاسفانه فرهنگ و سنت خود را فراموش و به سمت غرب کشیده شدیم ، اما کسانی بودند که از کار ایرانی و سنت ایرانی فرو گذار نکردند و ارزش های چنین کارهایی را دانستند و بعدا زمانی به این نتیجه رسیدیم که دیدیم دیگران آثار ، هنر و سنت ایرانی را چطور ارزش می گذارند.

اگر دوره تکاملی هنرهای سنتی ایران را تا حال حاضر طی کرده بودیم و این هنر به تکامل رسیده بود، امروز ما تئاتر ایرانی و ملی داشتیم. تئاتر در تمام دنیا یک خانواده دارد اما این خانواده هر کدام با فرهنگ و آیین ها و سنت خود در این جامعه هنری حضور دارد. امیدوارم که ما هم روزی با فرهنگ و شناسنامه هنری خود با کمک عزیزانی چون سیاوش طهمورث و دیگران در تئاتر جهانی حضور داشته باشیم.

 

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
نظرسنجی
شما به کدام نامزد انتخابات ریاست جمهوری رای می دهید؟
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->